De Europese richtlijnen - de onderwerpen


De Europese richtlijn 2003/59/EG (in België omgezet in het KB van 4 mei 2007,, nr 2007014142) bepaalt dat alle beroepschauffeurs met een rijbewijs C of D moeten voldoen aan de vakbekwaamheid, ook Code 95 genoemd. Deze reglementering geldt in alle Europese lidstaten voor alle chauffeurs die in een land van de EU wonen en/of werken.

Elke vijf jaar dient de chauffeur zijn Vakbekwaamheid te hernieuwen. Dit doet men door 5 opleidingsdagen te volgen. Elke opleiding geeft recht op 7 kredietpunten. Wanneer iemand 35 kredietpunten behaalde kan hij of zij zijn Vakbekwaamheid laten verlengen. Hiertoe begeeft men zich naar het gemeentebestuur van zijn woonplaats.

Let wel: laat uw Vakbekwaamheid pas verlengen kort voor de huidige geldigheid gaat vervallen. Zorg er voor dat u de hernieuwing laat ingaan voor de vervaldatum. De behaalde kredietpunten blijven tot 5 jaar na de datum van de opleiding geldig. Bijvoorbeeld : een chauffeur volgt de opleiding “MPM001 Rij- en rusttijden” op 1 september 2019. Deze punten blijven geldig tot en met 1 september 2024. Wanneer deze chauffeur echter op 1 september 2021 zijn Vakbekwaamheid zal gaan laten hernieuwen zullen de kredietpunten “opgenomen” worden en staat zijn saldo terug op nul punten. Vanaf dat moment heeft deze chauffeur weer 5 jaar de tijd om de nodige opleidingen Code 95 te volgen.

    • De vakbekwaamheid is niet van toepassing voor bestuurders van:

       voertuigen waarvan de maximaal toegestane snelheid niet hoger is dan 45 km/u;

    •  voertuigen toegewezen aan de diensten van de strijdkrachten, de civiele bescherming, de brandweer en de machten belast met de openbare orde of onder controle ervan;

    •  voertuigen die testen op de weg ondergaan met het oog op een technische verbetering ervan, een herstelling, een onderhoud, alsook nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer werden gesteld;

    •  voertuigen die worden aangewend in geval van nood of toegewezen aan reddingsopdrachten;

    •  voertuigen die gebruikt worden voor het niet-commerciële vervoer van goederen met privédoeleinden;

    •  voertuigen of een combinatie van voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van materieel, apparatuur of machines bestemd voor de bestuurder in de uitoefening van zijn beroep en op voorwaarde dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit is van de bestuurder.

Hebt u hieromtrent vragen, twijfelt u of u of uw chauffeurs al of niet de opleiding moeten volgen, aarzel niet ons te contacteren.
Vul hiervoor het contactformulier in of mail naar info@atlog.be

De onderwerpen van de nascholingen mogen niet meer volledig vrij gekozen worden.
Vanaf nu dient een vrachtwagenbestuurder uit elk van de 3 categorieën minstens 1 onderwerp te volgen:

Categorie 1: nascholing in rationeel rijden
Categorie 2: toepassing van de voorschriften
Categorie 3: gezondheid, verkeers- en milieuveiligheid, dienstverlening


LET OP: Elke chauffeur moet een module volgen met 3 uur praktijk achter het stuur van de vrachtwagen. Wij bieden hiervoor de module Economisch Rijden aan. (zie categorie 1).

Wenst u meer inlichtingen of een offerte op maat, vul dan ons contactformulier in of neem contact via info@atlog.be
Wij kunnen u tevens informeren over de aanvraag van subsidies (KMO-Portefeuille).

Aarzel niet ons te contacteren

Wenst u meer inlichtingen of een offerte op maat, vul dan ons contactformulier in of neem contact via info@atlog.be
Wij kunnen u tevens informeren over de aanvraag van subsidies (KMO-Portefeuille).

zicht%20vanuit%20cabine
truckdriver
zicht%20vanuit%20cabine